perjantai 11. lokakuuta 2013

Verkot 2013 koettu

10-vuotisjuhlia viettävä Verkkoja kokemassa - seminaari pidettiin tänävuonna Old Mill-nimisessä paikassa Turussa. Päivien aihepiirit oli rakennettu pitkälti kahden mielenkiintoisen teeman ympärille: 1) luentonauhoitukset ja 2) tekijänoikeudet. Lisäksi puhuttiin mm. käänteisestä luokkahuoneesta (Flipped Classroom) ja MOOCeista (Massive Open Online Courses).

 Eilen torstaina, aamupäivällä, käsiteltiin tiukasti luentonauhoituksiin liittyvää asiaa, josta avautui monia ihan uusia näkökulmia. Itse en ollut ehkä kuitenkaan ajatellut asioita noin pitkälle, kuin näissä hyvissä puheenvuoroissa ja paneeleissa tuli esille. Hyvänä pidin erityisesti Ilkka Kukkosen (Itä-Suomen yliopisto) Movie-hankkeeseen liittyvää puheenvuoroa miten luentonauhoitusta pitäisi miettiä verrattuna kontaktiopetukseen ja mitä asioita erityisesti tulisi miettiä, kun luentoja aletaan nauhoittaa. Tärkeimmäksi nostaisin näkökulman siitä, että myös etäosallistujat on huomioitava jo siitä lähtien kun opintojaksoa ja luentoja mietitään. Etäosallistujathan mielletään usein vain verkossa roikkujiksi (oma kokemus!!), joita ei tarvitse osallistaa tai edes olettaa osallistuvan. Toinen hyvä näkökulma mielestäni oli se, että miten on mietittävä niitä, jotka katsovat luentotallennetta jälkeenpäin. Tarvitsevatko he käyttöönsä koko luennon vai onko kuitenkin n järkevämpää tehdä lyhyt, yhteenvetomainen luento heille sen pohjalta, mitä keskustelua verkkoluennolla syntyi ja mitä tehtiin.  Tärkeitä asioita pohdittavaksi meilläkin HILL:n käyttöönotossa.

Käänteinen luokkahuone ajattelu on minulle jonkin verran tuttu ja olen siitä kovasti kiinnostunut luonnontieteellisen taustani takia. Sillä puolella flipataan sekä peruskoulussa että lukiossa.  Moni periaate, esimerkiksi opiskelijan opiskelun kääntäminen ohjattuun harjoitteluun ja pohdintaan oppitunneilla teoria-asioiden luennoinnin sijasta olisi meilläkin käyttökelpoista aika monessa kohdassa.

Iltapäivän viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä puhujana Miikka Salavuo kertoi pelillistämisestä oppimisessa. No, nyt te lukijat tietysti ensimmäisenä ajattelette Angry Birdsiä tai Candy Crushia - väärin! Ajattelussa oli pohjana motivointi, oman vastuun ottaminen opinnoissa ja itsenäinen työnteko sekä opettajan roolin muutos luokkahuoneessa. Miikan ajattelu tuo vahvasti esille uutta opettajuutta ja sitä, että opettajan täytyy rohjeta astua sivuun ja siirtyä valmentajaksi entisen opettajuuden sijaan.

Tänään perjantaina aamu aloitettiin tekijänoikeuksilla. Odotin, että eilinen teema luentonauhoituksista olisi ollut vahvemmin mukana tässä aihepiirissä, mutta suuren huomion vei valitettavasti yleinen havainto tekijänoikeuksien vaikeudesta opettajan näkökulmasta ja siitä, että yhtään opettajaa ei olla vielä syytetty tekijänoikeuksien rikkomisesta opetuksessaan. Itselle jäi jotenkin huono mieli tästä aamupäivästä ja erityisesti paneelista, jossa esim. Kopioston edustajaa kohdeltiin aika negatiivisesti. Hyvää puolestaan oli se, että keskusteltiin myös Creative Commons-lisenssoinnin tärkeydestä ja sen opettamisesta opiskelijoille sekä siitä, että Digilupa ei anna tehdä ihan mitä vaan, vaan silläkin on rajoituksensa.

Rinnakkaissessiossa kuulin asiaa tablet-tietokoneiden käytöstä korkeakouluissa. Mielenkiintoinen esitys Diakin iPad projektista sekä Helsingin yliopiston lääketieteen opiskelijoiden iPad projektista olivat hyvää antia. Selkeästi molemmissa hankkeissa oli mietitty valittavaa tablettia ja päädytty sekä helppokäyttöisyyden. käytettävyyden ja käytettävien ohjelmien takia iPadiin. Myös kokemukset olivat molemmissa paikoissa positiivisia sekä opiskelijoiden että opettajien näkökulmasta. Yllättävää oli se, että esim. Helsingin yliopistossa opiskelijoiden tulostaminen oli vähentynyt lähes nollaan iPadien tultua: sille ei ollut enää tarvetta, kun dokumentit kuolkevat helposti mukana iPadissa samoin kuin oppikirjat. Inkling-sovellus kirjoihin tuli jälleen esille samoin kuin iPadin kirjahylly ja iBooksissa tehdyt kirjat.  Inkling on hyvä app, jos sinulla on iPad käytössä. Sieltä voit ladata useista kirjoista ilmaisia näytekappaleita, ostaa koko kirjoja käytettäväksi iPadissa silloinkin kun verkkoa ei ole käytettävissä ja ostaakin kirjoja vaikka kappale kappaleelta. Käyttökelpoinen siis myös kukkaron kannalta :)

Päivien lopuksi kuulimme MOOCeista ja niiden hyvistä ja huonoista puolista. Lourdes Guàrdia, Open University of Catalonia:sta kertoi Mooceista, mutta osittain luennon seuraamista häiritsi huono kuuluvuus. Harmitti, että mukana ei ollut kuulokkeita, joilla olisin voinut seurata tätä sessiota suoraan verkon kautta. MOOCien pohdinta opettajien, opiskelijoiden ja yliopistojen näkökulmasta jäi vähän vajaaksi, mutta kirjallisuusvinkkejä onneksi sain ylös. Kunhan niihin ehdin vähän paneutua, palaan varmasti asiaan. 

Kuitenkin kokonaisuutena hyvät päivät, kiinnostava ohjelma ja uudet tuttavuudet tekivät päivistä osallistumisen arvoiset. Ensi vuonna uudelleen, toivottavasti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!